Vedtægter
Her findes en pdf-version af foreningens Vedtægter.
Eller læs dem her:
VEDTÆGTER
FOR “NYTTEHAVEFORENINGEN SUNDVÆNGET”
Amager
Strandvej 5U. 2300 København S
Stiftet den
17. marts 1998
§ 1
Haveforeningens navn og stiftelse
1. Foreningens navn er “Nyttehaveforeningen Sundvænget”. Foreningens
hjemsted er Københavns Kommune.
2. Foreningen er stiftet den 17. marts 1998.
§ 2
Formål og virke
1. Foreningen har til formål at administrere og forvalte det til
nyttehaveformål lejede areal på matrikelnr. 4255 Sundbyøster i overensstemmelse
med de bestemmelser, der er lagt til grund herfor, samt for området i sin
helhed og indeholdt i vedtægt for Hovedstaden Syd Kreds 1 og
Kolonihaveforbundet.
2. Foreningen skal gennem sin bestyrelse bl.a. sikre, at bestemmelser, som er
nedfældet i en på området lagt byplan, lokalplan, eller tinglyst deklaration og
lignende, vedrørende det samlede haveområde eller enkelte haver, overholdes og
respekteres af foreningens medlemmer.
3. Foreningen og dens medlemmer skal være medlem af Kolonihaveforbundet og den
stedlige kreds.
§ 3
Definitioner
1. Som medlem
af foreningen anses den person, som har skrevet under på en lejekontrakt.
§ 4 Medlemmer
1. Som medlem kan optages myndige personer, der samtidig lejer en have ved
medlemskabets indgåelse.
2. Hvis foreningen har en venteliste, optages medlemmer som hovedregel efter
ventelisten. Ventelisten skal være offentlig tilgængelig. Generalforsamlingen
kan fastlægge de nærmere regler omkring ventelisten samt fastsætte et
omkostningsbestemt gebyr for optagelse på ventelisten.
3. Ved leje af en havelod oprettes en lejekontrakt, som regulerer lejeforholdet
mellem foreningen og medlemmet.
4. Medlemmer skal registreres i Kolonihaveforbundets medlemssystem.
§ 5
Hæftelse
1. Medlemmerne
hæfter solidarisk for foreningens indgåede gældsforpligtelser således som disse
til enhver tid fremgår af foreningens regnskab.
2. I forbindelse med optagelse som medlem erlægges et optagelsesgebyr, hvis
nærmere størrelse fastsættes af foreningens generalforsamling, og som ikke
tilbagebetales ved udtræden.
§ 6 Leje
og andre pligtige pengeydelser
1. Leje for den
enkelte havelod fastsættes af foreningens generalforsamling ud fra det budget,
som af foreningens bestyrelse er forelagt generalforsamlingen til godkendelse.
2. Generalforsamlingen kan fastsætte engangsbeløb til udførelse af større
anlægsarbejder, f.eks. kloak, vandledningsnedlæggelse, opsætning af el og lign.
Sådanne engangsbeløb er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
3. Generalforsamlingen – eller kredsen, hvis kompetencen er overgivet
hertil – kan fastsætte en bod for manglende overholdelse af ordensbestemmelser,
misligholdelse af haven, udeblivelse fra fællesarbejde samt manglende
overholdelse af øvrige bestemmelser som medlemmet er pligtig til at overholde.
Sådanne beløb er en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
4. Hvis leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, kan
foreningen opkræve et af generalforsamlingen fastsat gebyr for hver forsinket
betaling samt bring lejemålet til ophør efter reglerne i medlemmets
lejekontrakt.
§ 7
Ordensbestemmelser og vedligeholdelse af det lejede
1.
Generalforsamlingen – eller evt. kredsen, hvis kompetencen er overgivet
hertil – fastsætter ordensbestemmelser m.m., som skal være gældende inden for
området, og foreningen gennem sin bestyrelse skal forvalte og administrere.
2. Bestyrelsen er berettiget til at fastsætte supplerende bestemmelser, som i
givet fald skal godkendes på førstkommende generalforsamling.
3. Generalforsamlingen – eller evt. kredsen, hvis kompetencen overgivet hertil –
fastsætter regler om vedligeholdelse af haven. Ved gentagne henvendelser og bod
om manglende vedligeholdelse af haven kan foreningen på lejers regning få
udarbejdet en rapport fra Kolonihaveforbundets havekonsulenter, som kan fastslå
om haven er tilstrækkeligt vedligeholdt. Hvis dette ikke er tilfældet, kan
foreningen sætte en gartner til at vedligeholde haven. Både
konsulentrapport og gartner skal betales af lejer. Betaling af konsulentrapport
og evt. gartner er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
4. Ved ophævelse af lejemål i henhold til bestemmelserne i lejekontraktens § 9
er medlemmet berettiget til, senest 8 dage efter modtagelse af ophævelse,
skriftligt at forlange spørgsmålet endeligt afgjort på en
generalforsamling/ekstraordinær generalforsamling.
§ 8
Fællesarbejde
1. Generalforsamlingen fastsætter regler for fællesarbejde.
2. Bestyrelsen kan pålægge medlemmer, der udebliver fra fællesarbejde, en bod
fastsat af generalforsamlingen eller evt. kredsen, hvis kompetencen er
overgivet hertil. Pålagt bod betragtes som en pligtig pengeydelse i
lejeforholdet.
§ 9
Generalforsamling
1. Foreningens
generalforsamling er foreningens øverste myndighed.
2. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år senest 4 måneder efter
regnskabsårets afslutning med en dagsorden, der mindst skal indeholde følgende
punkter:
- Valg af dirigent og referent
- Beretning
- Årsregnskab med evt.
revisionsberetning
- Indkomne forslag
- Godkendelse af budget, herunder
fastsættelse af leje
- Valg af formand/ kasserer
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og
suppleanter
- Valg af interne revisorer og
suppleanter
- (Evt.) Valg af ekstern revisor
3. Datoen
for afholdelse af ordinær generalforsamling varsles pr. e-mail til medlemmer,
der har opgivet mailadresse og via postvæsenet til øvrige medlemmer senest 14
dage efter regnskabsårets udløb.
4. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være
formanden i hænde senest 1 måned efter regnskabsårets udløb. Behandling af
indkomne forslag forudsætter forslagsstillers tilstedeværelse på
generalforsamlingen.
5. Indkaldelse til ordinær generalforsamling inkl. dagsorden og bilag udsendes
pr. e-mail til medlemmer, der har opgivet mailadresse og via postvæsenet til
øvrige medlemmer – skriftligt og med mindst 14 dages varsel.
6. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når generalforsamlingen eller et
flertal af bestyrelsens medlemmer med angivelse af dagsorden beslutter det.
7. Ekstraordinær generalforsamling afholdes endvidere, hvis mindst 25% af
foreningens medlemmer fremsætter skriftligt krav herom til bestyrelsen med
angivelse af dagsorden.
8. Bestyrelsen er i de i stk. 6 og 7 nævnte tilfælde pligtig at indkalde til
ekstraordinær generalforsamling inden 8 dage fra beslutningen eller begæringens
modtagelse. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes tidligst 1 og
senest 3 uger efter indkaldelsen.
9. Når betingelserne for indkaldelse af en ekstraordinær generalforsamling er
opfyldt, men bestyrelsen afviser at indkalde den, indkalder og afholder
kredsbestyrelsen generalforsamlingen. De hermed forbundne udgifter afholdes af
foreningen.
10. Beslutning på en ekstraordinær generalforsamling kan kun træffes, hvis 4/5
af de medlemmer, der har begæret generalforsamlingen, er repræsenteret.
Bestemmelserne i stk. 11 – 15 gælder også for ekstraordinære
generalforsamlinger.
11. Adgang til generalforsamlingen har ethvert medlem af foreningen samt
medlemmets myndige husstand.
12. Hvert medlem har 1 (én) stemme.
13. Medlemmer kan stemme ved fuldmagt givet til et andet medlem; dog kan et
medlem højst medtage én fuldmagt til generalforsamlingen.
14. Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal af de
afgivne stemmer. Skal der stemmes om forslag til:
- Vedtægtsændring
- Optagelse af kollektive lån
- Ekstraordinære indskud
- Haveforeningens opløsning
kræves dog,
at mindst 2/3 af medlemmerne er mødt, og at 2/3 af de afgivne stemmer går ind
for forslaget. Er fremmødet ikke tilstrækkeligt stort, men 2/3 af de afgivne
stemmer har stemt for forslaget, indkaldes til en ny generalforsamling, som
uanset antallet af fremmødte kan vedtage forslaget med 2/3 af de afgivne
stemmer.
15. Referatet fra generalforsamlingen underskrives af dirigenten, referenten
samt foreningens formand. Referatet offentliggøres eller sendes ud til
foreningens medlemmer.
§ 10
Bestyrelsen
1. Generalforsamlingen vælger blandt foreningens medlemmer en bestyrelse til at
varetage den daglige ledelse af foreningen og til udførelse af
generalforsamlingens beslutninger. En opstillet, som er forhindret i at være
til stede på generalforsamlingen, kan vælges, såfremt vedkommende har afgivet
en skriftlig erklæring herom.
2. Bestyrelsen består af 5 personer, der vælges for en 2-årig periode. Formand
og kasserer vælges særskilt, henholdsvis i lige og ulige år. 1
bestyrelsesmedlem vælges i lige år og 2 i ulige år. Bestyrelsen konstituerer
sig selv med næstformand og sekretær. Generalforsamlingen vælger 2 suppleanter
for en 1-årig periode.
3. Til bestyrelsesposter eller poster som suppleant eller revisor kan ikke
vælges personer, som er gift med eller i nær familie med et andet bestyrelsesmedlem,
suppleant eller revisor. Undtaget er udvalg under bestyrelsen.
4. Hvis der ikke kan vælges en bestyrelse , overtager kredsen efter regning
administrationen af foreningen, indtil der kan vælges en bestyrelse.
5. Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder før en valgperiodes udløb, indtræder
suppleanten i bestyrelsen – dog kun for tiden til næste generalforsamlings
afholdelse. Afgår formanden eller kassereren i en valgperiode, indkaldes til
ekstraordinær generalforsamling for nyvalg, hvis fratrædelsen ikke sker
umiddelbart før den ordinære generalforsamling.
6. Bestyrelsen fastlægger selv grundlaget for sit virke m.m. i en
forretningsorden. Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden eller i dennes fravær
af næstformanden efter behov, eller når blot ét medlem af bestyrelsen begærer
det.
7. Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandling af en sag, hvori denne
eller en med denne beslægtet person er involveret, eller på anden måde
personligt interesseret.
8. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsens
medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal.
9. Udebliver et medlem af bestyrelsen, uden anmeldt og gyldig grund fra 3 på
hinanden følgende møder, udgår vedkommende af bestyrelsen, og 1. suppleanten
indkaldes.
10. Der skrives referat af bestyrelsesmøderne. Referaterne er offentlige, dog
ikke når de omhandler personsager.
11. Foreningens midler skal anbringes i et anerkendt pengeinstitut. Regler om
disposition over midlerne fastsættes af bestyrelsen i henhold til fastlagte
fuldmagtsforhold.
12. Generalforsamlingen kan fastsætte honorarer til tillidsvalgte i foreningen,
som bl.a. dækker omkostninger i forbindelse med bestyrelsesarbejdet.
13. Bestyrelsen skal sikre, at der er tegnet:
a) En bestyrelsesansvarsforsikring, der omfatter bestyrelsens erstatningsansvar
ved uagtsomme
erstatningspådragende handlinger.
b) En underslæbsforsikring, der omfatter foreningens tab ved underslæb i
forbindelse med administration af
foreningens midler.
c) En erhvervsansvarsforsikring, der omfatter foreningens erstatningsansvar
over for tredjemand.
d) En ulykkesforsikring, der omfatter skade på personer i forbindelse med
fællesarbejde i foreningen.
§ 11
Tavshedspligt
1. Bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af udvalg, nedsat af bestyrelsen, har
tavshedspligt med hensyn til oplysninger om personers økonomiske og
personlige forhold, som medlemmerne får indseende i under deres arbejde for
foreningen.
§ 12
Tegningsret
1. I økonomiske forhold tegnes foreningen af formand og kasserer i fællesskab.
Tegningsretten skal altid bestå af mindst to personer. I alle øvrige
forhold repræsenterer formanden foreningen udadtil og er ansvarlig for
foreningens daglige ledelse.
§ 13
Revision
1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
2. Det påhviler kassereren eller evt. ekstern revisor at udarbejde et årligt
driftsregnskab ledsaget af en statusopgørelse opgjort under hensyntagen til de
tilstedeværende værdier og forpligtelser.
3. Det påhviler i øvrigt kassereren på ordinære bestyrelsesmøder at forelægge
en regnskabsoversigt til direkte sammenhold med det foreliggende budget.
4. Årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og være
i overensstemmelse med den foretagne bogføring og tilstedeværende bilag.
Bestyrelsen kan bestemme, at årsregnskabet skal udarbejdes med bistand af en
registreret eller statsautoriseret revisor.
5. Generalforsamlingen vælger 2 interne revisorer for 2 år og 2
revisorsuppleanter for 1 år.
6. Det påhviler de valgte interne revisorer at revidere foreningens årsregnskab
samt føre protokol med de bemærkninger, revisionsarbejdet måtte give anledning
til.
7. Revisorerne skal foretage mindst ét uanmeldt kasseeftersyn pr. år.
Kasseeftersynet skal omfatte både kontantbeholdning og bankindeståender.
§ 14
Foreningens opløsning
1. Hvis gyldig beslutning om foreningens opløsning træffes, og dette alene
skyldes, at foreningens virke overføres til andet haveområde, skal foreningens
formueoverføres til den forening , som viderefører det nye haveområde med samme
forpligtelser over for den opløste forenings medlemmer.
2. Skyldes foreningens opløsning at foreningen helt ophører med at drive
haveforening, udpeges 2 likvidatorer.
3. Evt. formue ved likvidationens afslutning udbetales til de medlemmer, der er
registreret på dette tidspunkt.
4. Foreningen kan ikke opløses, så længe lejekontrakt med udlejer er i kraft.